"V tomto smere nesmú podnikatelia zabudnúť na dôležitý fakt - v
priznaní treba uviesť všetky vozidlá, ktoré boli na podnikanie
využívané. To znamená, že nezáleží, či má podnikateľ dané auto zaradené v
obchodnom majetku, podstatné je, že ho používal na podnikateľské účely," upozornila Karin Fuentesová, majiteľka spoločnosti Digitoo, ktorá sa zaoberá digitalizáciou účtovných procesov.
Daňová povinnosť vzniká od prvého dňa v kalendárnom mesiaci, v ktorom
bolo auto použité na podnikateľské účely, pripomenula odborníčka. "K
zániku daňovej povinnosti dochádza vtedy, ak bolo vozidlo vyradené z
obchodného majetku firmy, podnikateľ ukončil svoju činnosť, vozidlo bolo
odcudzené či predané, alebo ak podnikateľský subjekt ukončil využívanie
vozidla, ktorého majiteľom je iná osoba," priblížila Fuentesová.
Vznik aj zánik sa uvádza v daňovom priznaní a podnikateľ platí len
pomernú časť dane za uvedené obdobie.
Povinnosť platiť daň z motorových vozidiel sa môže líšiť podľa toho, aký
typ lízingu podnikateľ využíva. Ak ide o operatívny lízing, zvyčajne sa
o daň nemusí starať. Daňovníkom je totiž osoba zapísaná ako držiteľ v
technickom preukaze vozidla. "Bežne je pri operatívnom prenájme
zapísaná v technickom preukaze lízingová spoločnosť ako vlastník aj
držiteľ vozidla, a teda aj platí daň za toto vozidlo," vysvetlil finančný riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia Pavol Strapáč.
Ak si firma či podnikateľ zaobstarali auto formou finančného lízingu,
zvyčajne sú v technickom preukaze vedení ako držiteľ vozidla. "V prípade finančného prenájmu je to štandardne klient lízingovej spoločnosti, ktorý aj platí daň," doplnil Strapáč.
Sadzba dane z motorových vozidiel sa určuje v závislosti od kategórie
auta, teda či ide o osobné alebo úžitkové vozidlo. Do úvahy sa berie
zdvihový objem valcov motora v prípade osobných, alebo najväčšia
technicky prípustná celková hmotnosť a počet náprav pri úžitkových
vozidlách. Takto stanovená sadzba sa ešte upravuje podľa veku auta a
druhu pohonu.
"Dôležité je, že zákon znevýhodňuje staršie vozidlá, a teda čím staršie auto, tým vyššia daň,"
upozornil Strapáč. Zároveň štát zvýhodňuje autá s nižšími emisiami. Na
hybridné, CNG, LNG a vodíkové vozidlá sa uplatňuje 50 % zľava zo sadzby
dane upravenej podľa veku vozidla. Pri elektromobiloch platí nulová
sadzba.